” ІКТ як засіб розвитку інформаційної
компетентності учнів ”
Однією з ознак інформаційної
культури сучасної людини є вміння, шляхом ефективного використання ІКТ, в
доступній і зрозумілій формі представляти результати своєї продуктивної
діяльності. Використання ІКТ у навчальному процесі дозволяє підтримувати
високий рівень мотивації учнів і сприяє розвитку комунікативних аспектів
навичок роботи з інформацією. При цьому система завдань та діяльність
учнів мають бути сплановані таким чином, щоб процес навчання був спрямований на
зміни у рівнях розумової діяльності; важливо формувати не просто мислення, а
навички мислення високого рівня.
Діяльність учня з ресурсами може носити:
інформаційно-пошуковий характер (порівняння, аналіз і вибір
джерела інформації;
вибір оптимального
способу пошуку інформації; системне подання матеріалу з різних джерел, його
структуризація та ін);
корекційно-навчальний характер (формування грамотності і
обчислювальних навичок за допомогою тренажерів);
контролюючий характер (електронні контролюючі системи, як
правило, входять до складу електронних підручників і посібників або
представляють автономний програмний продукт, можуть бути використані учням та
їх батьками для здійснення об'єктивного автоматизованого контролю рівня
навченості учнів.);
науково-дослідний характер (розширення уявлень про
досліджуваних об'єктах, процесах і явища з допомогою графічних, відео - та
анімаційних інтерактивних моделей) і т.п.
Комп’ютер
універсальний, він – набагато краща контролююча машина, ніж ті, що
розроблялися раніше; при роботі з ним можна використовувати всі корисні напрацювання програмованого навчання,
ним можна замінити телевізор і кінопроектор, таблиці, плакати, кодограми,
калькулятори і багато що інше.
Приклади: -Рух
йонів та електронів при
електролізі.
-
Електричний
струм в різних середовищах.
-
Досвід Кавендіша з
вимірювання гравітаційної сталої.
-
Демонстрація
фотоефекту. Дослід Резерфорда.
-
Демонстрація
дослідів збагачує почуттєву базу учнів і сприяє створенню системи наочних
образів, які є основою для подальшого узагальнення у вигляді певних фізичних
закономірностей і осмислення змісту фізичного
поняття. При виборі віртуального експерименту я віддаю перевагу
тим експериментам, які неможливо створити в шкільному кабінеті.
При проведенні уроків
фізики та астрономії використовую такі основні напрями комп’ютерної техніки:
-
підготовка
друкованих роздаткових матеріалів (контрольні, самостійні роботи, дидактичні
картки для індивідуальної роботи);
-
мультимедійний
супровід пояснення нового матеріалу (презентації, навчальні відеоролики, комп’ютерні моделі
фізичних експериментів);
-
проведення
комп’ютерних лабораторних робіт;
-
обробка
учнями експериментальних даних (побудова таблиць, графіків, створення звітів);
-
контроль
рівня знань з використанням тестових завдань;
-
використання
на уроках і при підготовці до них інтернет-ресурсів.
Використання
мультимедійних технологій на уроках фізики
Як показав мій
власний досвід - методика використання мультимедійних уроків
значно підвищує зацікавлення учнів предметом фізика. Сучасні технічні
можливості дозволяють нам відобразити ті процеси, які до цього ми могли лише
уявити в своїй голові.
Застосовуючи на
уроках фізики мультимедійні технології,
демонструю: мікросвіт, взаємодії, сили, спостереження за зірками і т.д., тобто
за короткий час демонструю процеси, які проходять впродовж місяців, років і
навіть століть; знайомлю з явищами, що мають звукове відображення; проводжу
практичні та лабораторні роботи. Все це дозволяє вивести сучасний урок на
якісно новий рівень: підвищувати статус вчителя; впроваджувати в навчальний
процес інформаційні технології; розширювати можливості ілюстративного супроводу
уроку; використовувати різні форми навчання та види діяльності в межах одного
уроку; ефективно організовувати контроль знань, вмінь та навичок учнів;
полегшувати та вдосконалювати розробку творчих робіт, проектів, рефератів.
На своїх уроках я
використовую комп'ютер і при вивченні нового матеріалу. Включаю в мультимедійні
презентації анімації, відеофрагменти, моделі, фотографії фізичних процесів,
явищ. Все це дозволяє робити процес пізнання більш привабливим через
барвистості комп'ютерної графіки, дозволяє краще розвивати наочно-образне
мислення. Такі уроки стають більш яскравими, запам'ятовуються
Наприклад:
-
поведінка
молекул в рідині, газі, і твердому тілі;
-
модель
атома, ядра;
-
збудження
й іонізація атомів при зіткненні і т. д.
Комп'ютерні лабораторні роботи і
самостійні практичні роботи учнів.
Інформаційні технології можна використовувати
і для самостійної роботи учнів в індивідуальному режимі. Для цього можна
використовувати тести з курсу «Підготовка до ЗНО», «Репетитор з фізики»,
«Експрес підготовка до іспиту», тут можна підібрати тестові завдання з
будь-якої теми. Учням можна запропонувати завдання для самостійного рішення в
класі чи вдома з наступною комп'ютерною перевіркою отриманих результатів.
Приклад:
-
Рух
тіла по похилій площині.
Модель демонструє
вплив сили тертя на рух бруска по похилій площині. Можна змінювати коефіцієнт
тертя μ, масу бруска m, кут нахилу площини до горизонту α, а також величину
зовнішньої сили F. Наведено графік сили сухого тертя. При вибраних значеннях
параметрів комп'ютерна модель дозволяє визначити прискорення бруска a.
На етапі
закріплення знань багато учнів придумують і свої завдання, вирішують їх, а
потім перевіряють за допомогою комп'ютерних моделей. Комп'ютерні тренажери
можна використовувати і для вирішення якісних завдань: Насичена пара при різних температурах;
тепловий рух в твердому тілі; залежність дифузії газів від температури ...
9-11 класники
готують доповіді, пишуть реферати, збирають матеріал для стінної газети
- це результат індивідуальної і групової творчості. Індивідуальні завдання
прагнуть виконувати більш сильні учні. Для їх виконання вони використовують
комп'ютер. Колективно працюють учні, яким доводиться працювати з великим
об'ємом інформації. Вони обговорюють варіанти пошуку, послідовність її
розміщення в даному творчому проекті. У процесі такої роботи вони вчаться
терпимо ставитися до варіантів однокласників, вчаться приймати їх точку зору,
домовлятися.
Тема уроку:
«Теплові двигуни» Завдання групам: «Застосування теплових двигунів», «Теплові
двигуни і охорона навколишнього середовища», «Створити робочу модель теплової
машини».
Учні люблять домашні завдання пошукового
характеру в Інтернеті:
-Знайти в Інтернеті анімації за
темою уроку і скласти до них завдання;
Використання мультимедійних проектів в
навчальному процесі призводить до того, що учні при підготовці додаткових
повідомлень використовують для ілюстрації своєї розповіді комп'ютерні технології:
супроводжують своє повідомлення презентацією в POWER POINT.
Електронні презентації - засоби візуального
подання інформації. Так як одним з ознак інформаційної культури сучасної людини
є вміння, шляхом ефективного використання ІКТ, в доступній і зрозумілій формі
представляти результати своєї продуктивної діяльності. Цілком очевидно, що
підготовка електронної презентації з певної теми вимагає:
всебічного
вивчення теми;
систематизації
матеріалу та його структурування;
формування та
інтеграції інформаційних компонентів на слайдах;
концентрованого
подання його у вигляді графічних і табличних моделей з ефектами анімації і т.п.
Використання
комп'ютерних мультимедійних презентацій в навчальному процесі дозволяє
підтримувати високий рівень мотивації учнів і сприяє розвитку комунікативних
аспектів навичок роботи з інформацією.
Комментариев нет:
Отправить комментарий